Ministerstvo vnitra, odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy vydal v roce 2020 dokument pod názvem Úřad 21. století. Tento dokument vznikl v rámci projektu Strategického rámce rozvoje veřejné správy ČR. Z dokumentu mohou čerpat informace jak velká města, tak i malé obce.
Je skvělé, že se volání po změně dostalo již na ty nejvyšší příčky byrokracie. Když se v dokumentu od ministerstva vnitra dočteme, že “úředník v první linii by neměl být byrokrat, ale spíše reprezentant - poradce veřejné správy, který je zde pro klienta” tak už je skoro čas slavit. Nejlepší oslava by podle mě vypadala tak, že i ty nejmenší úřady se obrátí k navrhované změně s otevřenou náručí.
Pružnost, jakou se obecní úřady přizpůsobují době záleží samozřejmě na velikosti obce. Větší úřady, které mají větší agendu, jsou např. v digitalizaci, využívání chytrých technologií apod. samozřejmě rychlejší. Vynechme tedy změny, které se týkají chytrých aplikací a virtuálního a úřadu a zaměřme se na lidskou stránku úřadu:
Dle statistik chodí denně na Facebook 77 % české internetové populace, roste návštěvnost Instagramu, oblibě se těší také YouTube.
Úřad 21. století by se měl - mimo jiné - věnovat sebeprezentaci, tedy budování značky obce (nikoliv osobní značky starosty nebo zastupitelstva).
Pokud má obec kapacitu pro správu sociálních sítí, měla by se řídit základními principy o službě takové sítě občanům. Sociální sítě slouží právě k propojení občanů a je to prostor, kde se občané mezi sebou a s představiteli obce setkávají a diskutují, sdílí zážitky a nápady. Nejde jen o jednostranné sdílení. Dle dokumentu MV:
"Na Facebooku je důležitá práce s komunitou, kterou nemůžeme ignorovat. Naopak bychom měli reagovat na jejich podněty a nabízet jim obsah, který je zajímá”.... "správné vedení facebookového profilu vyžaduje hodně času, ale potenciální přínosy jsou nenahraditelné”.
Jako vhodný doplněk komunikace se doporučuje na webových stránkách on-line chat, který slouží jako občanská podpora.
YouTube naopak může sloužit ke sdílení videí, které jsou obsáhlejší. Např. přímý přenos zasedání zastupitelstva nebo jeho záznam může být na YouTube k dispozici, i když občan nemá čas nebo možnost se zasedání přímo zúčastnit.
Co se týká webových stránek obce, občané by se měli na stránkách rychle zorientovat a za pár kliknutí najít, co potřebují. Je třeba pracovat na přehlednosti, jednoduchosti a uživatelnosti webových stránek, včetně jejich pravidelné aktualizace.
Být otevřený a transparentní. Nebát se inovace.
Určitě to není vše, ale je to první krok, jak zapojit občany do chodu a rozvoje obce a stát se tak úřadem 21. století. Více inspirace najdete zde »