PLÁNOVÁNÍ
Role architekta při rozvoji obce

Autor projektu: Hanka Strnadová

Architekt obce je nepostradatelný článek aparátu obce při jeho správě a rozvoji.

Je odbornou oporou zastupitelstva a zajišťuje komplexní výkon služby architekta při rozvoji města či obce.

PROČ by obec měla využívat služeb architekta?

Architekt je schopen poskytnout politikům obce oporu při řešení „zděděných“ problémů a ochraně svěřených hodnot a účelného a udržitelného rozvoje. Poskytne jim odborné argumenty pro odmítnutí záměrů s potenciálně negativními dopady na žádoucí rozvoj.

Jedná se zejména o :

* vyhodnocování aktuálního stavu a připravovaných záměrů,

* konzultuje a zaujímá stanoviska k projekčně připravovaným aktivitám stavebníků a developerů;

* podílí se na zadávání a projednávání strategických a koncepčních dokumentů, které se týkají území města či obce,

* hájí zájmy obce při projednávání nadřazené dokumentace širšího významu,

* iniciuje aktivní kroky města či obce k zlepšování prostředí a k dosažení a udržení spokojenosti, hrdosti a soudržnosti obyvatel



JAK to bude fungovat?

Pro malou obec je vhodné uzavřít smlouvu na externí spolupráci s vybraným architektem o poradenské a konzultační činnosti.

Může se jednat o „neupravený smluvní typ“ na základě ustanovení § 1746 občanského zákoníku. Rozsah činnosti externího městského architekta a další potřebné záležitosti specifikuje uzavřená smlouva.

Pro malé obce je rovněž vhodné, aby externí architekt obce fungoval např. pro více obcí, pro sdružení obcí, mikroregion apod.

CO je potřeba udělat?

Prvním krokem je rozhodnutí zřízení této pozice.

Druhým krokem je vybrat toho správného člověka pro tuto roli. Je dobré navštívit srovnatelně velikou obec, kde již architekt působí a nechat se inspirovat.


Před výběrem je nutné stanovit:

 

- výběrovou komisi, která bude jednotlivé kandidáty posuzovat. Je zásadní, aby v komisi byli zastoupeni členové z řad odborné veřejnosti,

- průběh výběrového řízení (termín podání přihlášek, termín pro zasedání komise, termín vyhodnocení VŘ),

- předpokládanou formu spolupráce

- územní působnost a definován požadovaný rozsah spolupráce ve vztahu ke státní správě, samosprávě a veřejnosti,

- formu a způsob prezentace odvedené práce vůči orgánům města (vedení, rada, zastupitelstvo),

- principy odměňování za výkon činnosti včetně výše honoráře